pieniä ajatuksia

Elämästä. Maailmasta. Asioista, joita muut eivät edes huomaa.

Friday, October 06, 2006

Kirja-asioita, kun kerran haastettiin

1. Kirja, joka muutti elämäni
Monet kirjat ovat hetkittäin muuttaneet elämääni, pidempiaikaisiin muutoksiin uskon olevan kuitenkin myös muita syitä. Toisinaan kirja aiheuttaa hetkellistä ajatusten selvyyttä, kaikki näyttäytyy ohikiitävän hetken selkeältä ja asioiden merkitys kirkastuu. Tämän ovat aiheuttaneet mm. Herman Hessen Kylpylävieraana Badenissa ja Banana Yoshimoton Kitchen.


2. Kirja, jonka olen lukenut useammin kuin kerran
Eduard Uspenskin Alas taikavirtaa on ihana ikiklassikko, joka lapsena miltei kului puhki ja olenpa aikuisenakin sen pariin muutaman kerran palannut. Mahtava kirja, jossa taloilla on jalat ja joessa virtaa maitoa.

3. Kirja mukaan autiolle saarelle

Sinuhe Egyptiläinen on ollut minulla kesken vuodesta 1994. Ehkä autio saari kannustaisi lukemaan sen loppuun. Tai sitten ei. Oikeasti ottaisin jonkun muun kirjan.


4. Kirja, joka teki minusta hupakon
En ymmärrä kysymystä.


5. Kirja, joka sai minut kyyneliin
Olen tyttö - miltei mikä tahansa kirja itkettää, kun sille päälle sattuu

6. Kirja, jonka toivoisin tulevan kirjoitetuksi
Katrin ja Veeran keittokirja. Rakastan keittokirjoja, keräilen niitä ja lueskelen elon tuskaa lievittääkseni sunnuntaiaamuisin.

7. Kirja, jonka toivoisin jääneen kirjoittamatta

Mistä minä tietäisin, kun en ole lukenut kaikkia niitäkään, joista olen sitä mieltä, että onpa hyvä että ne on kirjoitettu.


8. Kirja, jota luen parhaillaan
Carl Hiaasenin Sick Puppy. Oikein hauska ja viihdyttävä kirja hyvän ja pahan häilyvästä välimaastosta. Myös samaisen kirjailijan Lucky You viihdytti minua oikein paljon. Tiettävästi näitä opuksia on käännetty myös suomeksi, mutta toki filologina luen kaiken aina alkuperäiskielellä...

9. Kirja, jonka olen aikonut lukea
Hyllymetreittäin on näitä kotona, sieltä ne syyttävästi minua katsovat, kun rauhassa yrittää nauttia tv-tarjonnasta. Listalla kärkipäässä on mm. Andreï Makinea, Harry Potteria, lisää Banana Yoshimotoa, uusia keittokirjoja, lisää Boris Akuninia ja joitakuita venäläisiä klassikoita, joista pitäisi löytyä asiaa esseeksi asti.


10. Haastan viisi bloggaajaa

Katri, Sohvi, Piri, Pärä ja Sanna V.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home